fbpx

No products in the cart.

REKISTERÖIDY UUTISKIRJEEN TILAAJAKSI. SAAT -20% ALENNUKSEN ENSIMMÄISESTÄ OSTOKSESTA.

nuoli ikoni

Hyvä uni tuo elämään enemmän iloa ja valoa

Anu Muraja-Murro kertoo tärkeitä vinkkejä uneen ja sen laatuun liittyen.

Riittävän unen vaikutukset huomaa omassa arjessa nopeasti: jaksaa, muistaa ja oppii helpommin. Hyvin nukkuneen ihmisen elämässä on enemmän iloa ja valoa.

Silti unta ei osata arvostaa tarpeeksi, sillä nykyihminen on nukkumisen suhteen kovin malttamaton.

”Yleisin syy sille, miksi päivällä väsyttää on se, että nukutaan liian vähän. Tutkimuksissa on todettu, että nukkumisaika on vähentynyt vaikka 1970-lukuun verrattuna”, Suomen Unitutkimusseuran puheenjohtaja ja erikoislääkäri Anu Muraja-Murro painottaa.

Uni lohkaisee vuorokaudesta noin kolmanneksen osuuden. Unesta ei kannata tinkiä, sillä nukkuessa elimistössä tapahtuu tärkeitä asioita, esimerkiksi elpymistä, latautumista ja siistiytymistä. Vielä muutama vuosi sitten ajateltiin, että nukkuessa keho vain ”lepää”.

”Unen aikana aivoissa tapahtuu jatkuvaa puhdistautumista. Elimistö lisää glia-nestekiertoa aivoihin ja glymfaattinen järjestelmä toimii siellä siivouspartiona. Aivot puhdistuvat kuona-aineista etenkin syvän unen aikana”, unitutkija kertoo.

Unisykli kiertää viisi kertaa

Uni kulkee noin 90 minuutin sykleissä, jonka aikana kevyestä unesta siirrytään ensin syvään uneen ja lopulta REM-uneen, jolloin nähdään unia. Jos on säännöllinen unirytmi, sykli ehtii kulkea ympäri noin viisi kertaa yhden yön aikana.

”Jos unessa ei ole riittävästi syvää unta, ihminen tuntee aamulla itsensä väsyneeksi ja vetämättömäksi. Aivojen yöllinen puhdistautuminen on silloin jäänyt kesken”, Muraja-Murro huomauttaa.

Unihäiriöistä yleisimpiä ovat uniapnea, unettomuus tai levottomat jalat -oireyhtymä. Lisäksi mielenterveys- ja kilpirauhasongelmat, masennus, stressi tai jotkin tietyt lääkkeet voivat häiritä nukkumista.

Unitutkija ja erikoislääkäri korostaa, että unen tarpeessa on paljon yksilöllistä vaihtelua. Esimerkiksi lyhytkestoinen unettomuus on hyvin tavallista isolle osalle väestöstä jossain vaiheessa elämää.

Keho herää automaattisesti

Kun keho on saanut riittävästi lepoa, heräämisen pitäisi tapahtua automaattisesti. Ainakin unitutkijan kohdalla tämä toimii.

”Tänäkin aamuna heräsin ennen kuin kaksi herätystä soivat. Olen siinä mielessä onnellinen persoona, että minulla on hyvät unenlahjat. Jos olen väsynyt, pystyn nukkumaan, kun se on mahdollista”.

Hyvän, laadukkaan unen salaisuus piilee lopulta hyvin yksinkertaisissa vinkeissä, joita kaikkien on mahdollista noudattaa. Unitutkijan mukaan hyvä patja tai sänky on kaiken A ja O.

”Jos ihmisellä on hyvä olla sängyssä, yksi osa-alue hyvän unen perusteista on jo hoidettu. Mukava vuode houkuttelee nukkumaan ja parantaa unen laatua”, unitutkija ja erikoislääkäri muistuttaa.

Unitutkijan viisi vinkkiä parempaan, laadukkaaseen uneen:

1. Säännöllinen unirytmi. Käy nukkumaan ja herää suurin piirtein samaan aikaan joka päivä.

2. Viileä, pimeä makuuhuone. Makuuhuoneen lämpötilaksi suositellaan 18-20 astetta, kun muissa oleskelutiloissa lämpötilasuositus on 20-21 astetta.

3. Piristävien juomien rajoittaminen illalla. Kofeiinipitoiset juomat tai alkoholi pieninäkin määrinä voivat heikentää unen rakennetta.

4. Kännykän käyttökielto sängyssä. Luo iltaan miellyttäviä ja rauhoittavia rutiineja. Liian aktivoiva, vilkkuva ruutuaika voi venyttää nukahtamista.

5. Laadukas sänky ja tyyny. Hyvä uni on helpompi saada, kun on itselle sopiva, hyvälaatuinen patja ja tyyny, joka tulee vaihtaa riittävän usein.

Lue lisää

Näin ratkaiset etätyön haasteet

Tunnet selkäsi huutavan hoosiannaa, kun pitkän verkkopalaveriputken jälkeen heräät takaisin tähän todellisuuteen. Aivosi tuntuvat ylikuumentuneilta. Yrität tarttua vielä töihin, mutta ajatus ei kulje. Rutiinihommat

Lue lisää